EDİRNEKÂRİ (Edirne İşi Bezeme)

EDİRNEKÂRİ (Edirne İşi Bezeme)

Edirnekari ya da diğer adıyla Edirne işi bezeme, çeşitli malzemeler üzerine boya ile yapılan süsleme işinin, Edirne'ye özgü bir yöntem ve teknikle gerçekleştirilmesine verilen addır.Edirnekari ahşap, karton ve deri gibi malzeme

 

EDİRNEKÂRİ (Edirne İşi Bezeme)           

      EDİRNEKÂRİ (Edirne İşi Bezeme) 2         Edirnekari ya da diğer adıyla Edirne işi bezeme, çeşitli malzemeler üzerine boya ile yapılan süsleme işinin, Edirne'ye özgü bir yöntem ve teknikle gerçekleştirilmesine verilen addır.Edirnekari ahşap, karton ve deri gibi malzeme üzerine boya ve cila ile yapılan motif ve kompozisyonlar halinde uygulanır. Süslemede natüralist çiçek, yaprak, meyve motifleri kullanılır. Daha çok çeyiz sandıkları, yazı çekmeceleri, para kutuları, cilt kapakları gibi dekoratif eserler üzerine uygulanır. Aynı süsleme anlayışı, Edirne mezar taşlarında da ifadesini bulur.

 

   Edirnekari'de kullanılan boyaların bozulmaması en önemli özelliklerden biridir. Osmanlıların 15. yüzyıldan itibaren kullandığı bu teknik ilk kez Edirne'de uygulanmış daha sonra İstanbul, Bursa, Diyarbakır, Erzurum gibi Anadolu kentlerine yayılmış olduğu için bu adla anılmıştır.

   El sanatları bir milletin yüzyıllar boyu süregelen yaşamı boyunca oluşan ve kuşaktan kuşağa aktarılan en önemli kültür varlıklarıdır.

 

 

   Edirnekari lake işleri ahşap, karton ve deri gibi malzeme üzerine boya ve cilayla yapılan motiflerin yer aldığı bir süsleme biçemidir. Bu süslemelerde en çok natüralist çiçek, yaprak ya da meyve motifleri kullanılır. Yeşil, açık mavi, kahverengi, kırmızı ve açık sarı zemin üzerine işlenen çiçekler tek tek olabilecekleri gibi bir vazo içinde ya da ortadan kurdeleyle bağlı bir buket biçiminde olabilir. Bu sanatçıların en büyük esin kaynağı doğadır.

   Kavukluk, sehpa, koltuk, kanepe, vitrin ve karyola gibi ahşaptan yapılmış ev eşyası XVIII.yüzyılın başından itibaren, daha çok Edirnekâri dediğimiz teknikle dekore edilmiştir. Bu teknik, altın, yaldız, yeşil ve kırmızı renklerin değişik tonlarının lâke usulü ile yapılması suretiyle elde edilir.

 

Edirnekâri ağaç işleri üç bölüme ayrılır

1- Oyma eserler

2 - Kakma eserler

3 - Boya bezekli eserler

   Teknik yönden yapılan bu ayrımdan başka, eserler kullanım alanlarına göre de gruplara ayrılır.

Dekoratif eserler

a- Tavan işlemeleri

b- Yüklük ve köşe dolapları

c-Trabzan ayakları

Ev içinde eşya olarak kullanılan Edirnekariler

a- Sofra, sini altları

b- Kavukluklar

c- Yazı çekmeceleri ve sandıklar

d- Rahleler ve diğer eserler

 

   Edirnekarilerin diğer özelliklerini de beş maddede sıralayabiliriz.

1-  Edirnekâri ağaç işlemelerinde geometrik motifler çok az kullanılmıştır.

2-  Bir çok eserde barok tesir bazen kuvvetli olarak hissedilmektedir.

3- Genelikle lale, sümbül, karanfil, çiçek buketi, meyve gibi bitkisel motifler kullanılmakta tali olarak geometrik (daire, kemer, yıldız gibi) ve rumi kıvrımlara yer verilmektedir.                                                                    4- Boya bezekli eserlerde susen yeşili, mor, safran sarısı,hindiba esmeri ve kahve esmeri gibi nebati boyalar kullanılmıştır.

5- Ağaç cinslerinden ceviz, dut, meşe, kestane, şimşir,ıhlamur tercih edilmiştir.

OYMA ESERLER

Sini sofra altları

   Tamamen Edirne'ye has bir teknikle çok köşeli olarak yapılan bu eserlerin bir altlık veya kaide olarak yapıldıkları için üst kısımları düz ve tezyinatsızdır.Oyma suretiyle işlenen yan cephelerinde muayyen bir kompozisyon her iki köşe arasında tekrar eder. Köşelerde uzun ucu kıvrık bir palmet çok güzel bir ayak süsü teşkil eder. Bu şekil doğrudan doğruya yabancı tesir olarak kabul edilir.

   Ancak diğer motifler bilhassa üstteki kubbe veya kemer motifi doğrudan doğruya yerli olup, Edirne'de sevilen bir motiftir. Türk mimarisinde bu tip motiflerle bezeli tezyinata çok rastlanır.

Kavuklar

   Daha ziyade rokoko işlemelerle süslü bulunan Edirne işi kavuklar, zemini yeşil ve kabartmaları altın yaldızla boyanmaktadır. Rokoko kıvrımlar arasında yer yer yüksek kabartma olarak işlenmiş çiçek rozetler bulunur. Ortada küçük ve yuvarlak bir çerçeve ve içerisinde "Ya Maşallah" ibaresi bulunmaktadır, İstanbul ve Anadolu'da bu kavuklara örnekler görülmesi ya çeşitli sebeplerle Edirne'den alındığını veya Edirnekâri kavuklara benzetilmek istendiğini ifade eder. Bu kavuklarda renkler ve boyalar tamamen orjinaldir.

Tavan  işlemeleri

   Edirne evlerinde çok kullanılan tavan tezyinatı bilhassa 19.yy'ın başlarında rokoko ve barok süslerle daha da geliştirilmiştir.  Ancak, yalnız yerli motifleri havir örnek bulunamamıştır. Bitkisel Edirne boyalarıyla boyanan bu tavan işlemelerinin gülçeleri bilhassa dikkate değer.

Trabzan  ayakları

   Edirnekâri ağaç işlemeciliğinin en güzel örneklerinden olan bu eserler oyma bitkisel süslü ve boyalıdır. Ayaklar helezoni ve silindiriktir. Üzerlerine yüksek ve alçak kabartma olarak tezyinat işlenmiştir.Ayakların dip taraflarına muhtemel ayak darbeleri için düz bir süpürgelik bırakılmıştır. Bunun üzerinde dolama da tabir edilen sarmaşık motifler işlenmekte ve rokoko kıvrımlara rastlanmaktadır.

 

   Bu kabartma motifler klasik Türk sanat eserlerinden olan cami kapıları ve rahleler üzerine yapılan girifit bitkisel motiflerin bir halk sanatkarı elinde aldığı şekil olarak gösterilebilir.

KAKMA ESERLER

Sedef kakma olarak yapılmış eserlerimiz bulunmasına rağmen gerek müzede ve gerekse Edirne ev ve camilerinde Edirne'yi temsil edebilecek tipik eserlere rastlanmamaktadır. Sanat dallarında bu kadar ilerlemiş bir merkezde bu çeşidin gelişmemiş olması iddia edilemez. Ancak Edirnekâri kakma eserlerin çeşitli sebeplerle başka yerlere gitmiş olması ihtimali kuvvetlidir.

 

BOYA BEZEKLİ ESERLER

Yüklük ve köşe dolapları

   Türkiye'nin bir çok bölgelerinde son zamanlara kadar kullanılan bu ev içi mefruşatı Edirne'de özel bir mevkiye ve üstünlüğe sahiptir. Edirne'de yüklük, köşe dolabı, pencere pervazları divan olarak kullanılan kanepeler bir manzume olarak ele alınmakta ve en güzel motifler güzel boyalarla işlenmektedir. Bu ağaç eserlerinin İstanbul ve diğer şehirlerde daha az tezyinatlı olanlarına rastlanır. Ancak aradaki gerek form ve gerekse renk ve motif ayrılıkları hemen dikkati çeker. Edirne evlerinin köşklü odalarına ve odanın kapı karşısındaki pencereli duvarına monte edilen bu manzume için odaların planı özel olarak yapılır veya değiştirilir. Duvar üzerine açılacak iki pencere arasına yüklük gelmeli ve bu yüklük duvarın her iki köşesine pencere pervazları ve pencere önündeki oyma kanepelerle bağlanmalıdır.

SÜLOĞLU BELEDİYE BAŞKANI ORMANKIRAN'IN BABA ACISI

BATI TRAKYA VE BALKANLARDAKİ EĞİTİM DANIŞMANLARIMIZIN DİKKATİNE!

EDİRNELİ TUĞÇE KIBRIS’TA EN İYİ ÇIKIŞ YAPAN MODELİ SEÇİLDİ

ÖZTÜRK'TEN EN ANLAMLI KUTLAMA

MEDENİYETLER ŞEHRİNE YAKIŞAN MAĞAZA

61 YAŞINDA OKUMA-YAZMA ÖĞRENDİ

VALİ KIRBIYIK'TAN 10 OCAK KUTLAMASI

ADİL BİR ÜCRET İSTİYORUZ

ÖĞRENCİLER RUTUBETLİ EVLERDE KALIYOR

ÜRETİMDEN, TARIMDAN, İLERLEMEKTEN YANA BİR BÜTÇE İSTİYORUZ

TARİHİ CİĞERCİ BAHRİ BEY’İN ÖLÜM HABERİ CİĞERLERİMİZİ YAKTI

TARİHİ CİĞERCİ BAHRİ BEY,İN ACI GÜNÜ

AV. METİN KIRAY’A SON VEDA

HAKEM ÖZGÜR YANKAYA'NIN ACI GÜNÜ

EDİRNE İNŞAAT SANATKARLARI ODASI BAŞKANI LİZNAK GAZETEMİZİ ZİYARET ETTİ

TGD'DEN 10 OCAK MESAJI

TYBB EDİRNE ŞUBESİ’NDEN 10 OCAK AÇIKLAMASI

EDİRNE BELEDİYESİ TARAFINDAN ŞEHİTLER İÇİN MEVLİD-İ ŞERİF OKUNDU.

BAKKAL AMCA'NIN VEFATI SEVENLERİNİ ÜZDÜ

TURŞUCULAR KRALI VEFAT ETTİ

SARAÇLAR'DA 23 NİSAN COŞKUSU

PİLAV ZİLİ ÇALINDI

BAŞKANLIK KOLTUĞUNA DEFNE ATAÇAY OTURDU

BELEDİYE 7/24 HALKA HİZMET VERECEK ÇÖZÜM ODAKLI ÇAĞRI MERKEZİ KURMALIDIR!

BU KİRACILAR, SÖVÜYORLAR, DÖVÜYORLAR GARİBAN ÇİFTÇİNİN TARLASINA ÇÖKÜYORLAR!

MHP ESKİ İL BAŞKANI ZAKİR TERCAN'A SALDIRI

BAYRAMDAN SONRA GAZETEMİZDE BUNLAR OLACAK!

SEVGİLİ POLİSLER BAYRAMLARIMIZ KUTLU OLSUN

BELEDİYE BAŞKANI FİLİZ GENCAN AKIN’DAN BAĞIŞ ÇAĞRISI

ULUS PAZARI'NDA NELER OLUYOR

AİLEMİZİN ACI GÜNÜ

GAZETELERİ YAŞATMA MÜCADELEMİZ DEVAM EDECEK

BAYRAM ÖNCESİ BÜYÜK FACİA

OTOPARKTA SİLAHLI ÇATIŞMA

SOSYETE MANAVI AYDOĞAN

KOMSER

Her İnsan Bir Hikâye“TARİHİ CİĞERCİ BAHRİ BEY ”İÇİMİZDEN BİRİ

HADİ BİRAZ DA SİYASİ KULİS YAPALIM...

SARAÇLAR'DA 23 NİSAN COŞKUSU

PİLAV ZİLİ ÇALINDI

BAŞKANLIK KOLTUĞUNA DEFNE ATAÇAY OTURDU

DAKİKA BİR 'NEPOTİZM' ADAM KAYIRMA BAŞLADI!

AGÂH KORKAN,, YSK'DAN GELECEK KARARI BEKLİYOR.

TARİHİ CİĞERCİ BAHRİ BEY’İN ÖLÜM HABERİ CİĞERLERİMİZİ YAKTI

TARİHİ CİĞERCİ BAHRİ BEY,İN ACI GÜNÜ

VATANDAŞ BELEDİYENİN DEVİR ALDIĞI BORÇLARI AFİŞTE GÖRMEK İSTİYOR!

CHP EDİRNE'DE BARAN YAZGAN’IN MÜDAHALESİYLE BÜYÜK FIRSAT KAÇIRDI!

ÖZ GÜVEN PATLAMASI, AKP'YE SEÇİM KAYBETTİRDİ!

BELEDİYE 7/24 HALKA HİZMET VERECEK ÇÖZÜM ODAKLI ÇAĞRI MERKEZİ KURMALIDIR!

BU KİRACILAR, SÖVÜYORLAR, DÖVÜYORLAR GARİBAN ÇİFTÇİNİN TARLASINA ÇÖKÜYORLAR!

MHP ESKİ İL BAŞKANI ZAKİR TERCAN'A SALDIRI

BAYRAMDAN SONRA GAZETEMİZDE BUNLAR OLACAK!

SEVGİLİ POLİSLER BAYRAMLARIMIZ KUTLU OLSUN

FİLİZ GENCAN AKIN İLK MECLİSİNİ TOPLADI

DR. MELTEM SÖZER YAVUZ¸SAĞLIKLI OLSANIZ DA(!) KANSER TARAMASI İÇİN KETEM’E GELİNİZ!

SÜLOĞLU BELEDİYE BAŞKANI ORMANKIRAN’ MAZBATASINI ALDI

LALAPAŞA BELEDİYE BAŞKANI MAZBATASINI ALDI

AV. METİN KIRAY’A SON VEDA

BELEDİYE BAŞKANI FİLİZ GENCAN AKIN’DAN BAĞIŞ ÇAĞRISI

SÜLOĞLU BELEDİYE BAŞKANI ORMANKIRAN'IN BABA ACISI

YENİ CHP ve AKP İL GENEL MECLİS ÜYELERİ

CHP 45 YIL SONRA KAZANDIĞI BELEDİYE BAŞKANLIKLARI!

İPSALA VE UZUNKÖPRÜ'DE BELEDİYE MECLİSİ ÇOĞUNLUĞU CHP'DE

EDİRNE'DE Kİ 16 SEÇİM BÖLGESİ SEÇİM SONUÇLARI

EDİRNE, KESİN OLMAYAN SEÇİM SONUÇLARI

ULUS PAZARI'NDA NELER OLUYOR

İYİ PARTİLİ AKALIN SERT ÇIKTI

Yükleniyor